Ubisoft’un uzun zamandır adını sır gibi sakladığı, sadece Japonya’da geçeceğini bildiğimiz yeni Assassin’s Creed Shadows’un tanıtım fragmanı, detayları ve tabii ki adı duyuruldu bilindiği gibi. Gelin, oyun hakkında tüm bildiklerimizi güzelce toparlayalım.
Origins, Odyssey ve Valhalla üçlemesiyle bizleri klasik Tapınakçı – Suikastçı mücadelesine hasret bırakan, Mirage ile ucundan tattıran oyun serisi bu kez oyuncuların yoğun talebini yanıtsız bırakmamış ve Assassin’s Creed: Shadows ile bizleri 1500’lü yılların Feodal Japonya’sına götürerek The Order of the Ancients ve The Hidden Ones sarmalından kurtarmayı ve o bildiğimiz güzel eski Suikastçı ve Tapınakçı konseptine götürmeyi hedefliyor.
Fragmanla ilgili yazımızı sizlerle paylaşmıştık. Fragmanın kendisi oyunla ilgili pek çok detay sunsa da asıl detayları IGN’in, oyunun yapımcı şubesi Ubisoft Quebec’e yaptığı ziyaret ve tüm oyun serisinin Başyapımcı Yardımcısı Marc-Alexis Cotê’nin verdiği demeçlerden öğrenmiş bulunuyoruz. Biz de bu detayları derleyip sizlerle paylaşmak istedik.
Assassin’s Creed ve tarih, tarih, tarih
Bildiğimiz üzere oyun 1579 yılının Feodal Japonya’sında geçiyor. Bu dönemin özelliği kanlı Ōnin Savaşı’nın sonlanmasıyla birlikte Ashikaga Şogunu’nun dağılması ve ardından yine kanlı Azuchi–Momoyama Dönemi’nin başlamasıyla Japonya’nın birleşme sürecinin başlamasıdır.
Tam olarak Azuchi-Momoyama Dönemi’ne tekabül eden oyunumuzda tabii ki dönemin meşhur savaş lortlarını, çete liderlerini, ninjalarını ve samuraylarını görüyor olacağız. Bunların başında Japonya’yı büyük ölçüde birleştirmeyi başaracak olan Oda Nobunaga ve Iga klanı mensubu meşhur usta ninja Fujibayashi Nagato geliyor. Oda Nobunaga’yı ve hikâyesini mobil kart oyunu Assassin’s Creed: Memories’de de görmüştük.
Bu dönemin oyuncular açısından bir diğer önemi ise Assassin’s Creed: Syndicate’ten beri ilk kez “modern” Suikastçı ve Tapınakçılar’a geri dönüyor olmamızdır. Ubisoft Quebec’in yaptığı diğer tam sürüm AC oyunlarının Syndicate ve Odyssey olduğunu da hatırlatalım.
Ana karakter(ler), bu sefer sistem hatası değil, iki farklı karakter
Odyssey ve Valhalla oyunlarında Animus’taki bir hatadan dolayı karakterimizin cinsiyetiyle ilgili kararı biz verip oyuna o şekilde başlayabiliyorduk ve değiştiremiyorduk.
Ancak bu sefer Syndicate’ten alışık olduğumuz gibi oyuna başlarken bir karakter seçmeyecek, oyun süresince yerine ve görevine göre Naoe ve Yasuke’yi seçebileceğiz.
Naoe, Iga klanının baş shinobisi ya da bildiğimiz adıyla üstat ninjası Fujibayashi Nagato’nun kurgusal kızı olarak karşımıza çıkıyor. Bizzat Fujibayashi tarafından eğitilen Naoe, babasından öğrendiği ninja yeteneklerini bir Suikastçı olarak sergileyecek.
İkinci karakterimiz Yasuke ise bambaşka bir karakter. Kendisi Assassin’s Creed oyun tarihinde gerçek bir tarihsel karakter olup ana karakter olarak oynayabildiğimiz ilk karakter olma özelliği taşıyor. Dönemin Portekiz kolonisi olan Mozambik’ten gelen Yasuke tarihte Japonya’ya gelen ilk Afrikalı olarak biliniyor. Kendisi kayıtlarda Oba Nobunaga’nın uşağı olarak geçse de sonunda bir samuray olduğuna dair popüler kültür dedikoduları da mevcut. Oyun ise bu dedikoduları kullanmış ve Yasuke’yi oldukça iri, ağır silahlar kullanan ve ağır zırh kuşanan bir kuvvet havuzuna dönüştürmüş.
Bir mum yakan bir gölge yaratır – Ursula K. LeGuin
Oyunun adından da anlayacağınız üzere gölgelerin, ışığın ve karanlığın artık -ve ilk kez- çok büyük bir önemi mevcut. Hatta görünce “Niye en başından beri tüm oyunlarda kullanmamışlar” diyeceğiniz türden bir “yenilik”. Oyuna getirilen yeni aydınlatma mekanikleri sayesinde her ışık kaynağının yarattığı gölgeler gizlenebilme oranınızı artıracak. Işıkları söndürmek, düşmanın dikkatini dağıtmak için yeni ışık kaynakları yaratmak gibi mekanikler eklenecek. Gölgelerde gizlenme oranımızı gösteren bir de ışık çubuğumuz olacak. Düşmanın algı seviyesine göre bu ışık çubuğu tespit edilebilme ihtimalimizi gösterecek.
Suikastçı sırttan vurur
Oyundaki yeni Gizlilik (Stealth) mekanikleri alışageldiğimizden farklı yenilikler sunuyor. Artık karşımıza nötr karakter olarak çıkacak olan hizmetçi sınıfı NPC’leri öldürmek yerine bayıltabileceğiz. Muhtemelen son oyunlarda gördüğümüz gibi görevlerde “Minimum sayıda hizmetçi öldür” ya da “Hizmetçileri yalnızca etkisiz bırak” gibi dayatmalarla karşılaşacağız. Asker olmasalar bile bu hizmetçiler de geceleri devriye gezecek ve ellerinde fener taşıyor olacaklar. Dolayısıyla gizli kalmak için onları atlatmak, öldürmek ya da bayıltmak durumunda kalacağız.
Diğer oyunlardan yere eğilerek yürüme ve daha az ses çıkarma mekaniğine alışığız ama bu sefer yerde sürünme mekaniğe de geliyor. Böylece çok daha az dikkat çekebilecek, kısa otların arasında gizlenebilecek ve eğilerek geçilmesi mümkün olmayan küçük açıklıklardan geçebileceğiz.
Tahmin edeceğiniz üzere gölgelerde saklanma eylemini daha çok Naoe gerçekleştiriyor olacak. Yasuke’nin ağır zırhı ve silahı çok gürültü çıkaracağından genellikle bodoslama dövüşlerde daha etkili olacak.
Kanca geri dönüyor
Syndicate oyununda varlığı olmadan hayatta kalamadığımız kanca sistemi geri geliyor. Ancak bu sefer Sanayi Devrimi’nin sunduğu teknolojik avantaj olmadan, anam babam usulü halatlı kanca kullanıyor olacağız. Bu kancayı klasik Japon mimarisi evlerinin çıkıntılı çatılarına ve kalelerin burçlarına sallayabileceğiz. Ayrıca Syndicate’ten yine farklı olarak bu kancayı kullanarak sallanabilecek, düz duvarlar üzerinde koşabileceğiz.
Kartal Görüşü var ama kartal yok
Eagle Vision yeteneği de her oyunda olduğu gibi bu oyuna da dâhil edilmiş. Yalnız diğer oyunlardan farklı olarak bu sefer bir “totem” kuşumuz olmayacak. Yani düşmanları tamamen kendi duyularımızla tespit etmek zorunda kalacağız. Kartal görüşü ile düşmanlar yine kırmızı, hizmetçiler ise sarı olarak vurgulanacak.
Dövüş mekanikleri ve rol yapma ögeleri
Silah ve zırh dışında, özellikle Origins oyununda alışık olduğumuz kalkan mekaniğini maalesef göremeyeceğiz. Japonya’nın da aynı dönemde savaşlarda çok az kalkan kullandığı bilindiği için oyuna da eklememişler. Yani savunma için düşmandan kaçınmaya ve zırhımıza güvenmek zorunda kalacağız.
Oyuna hem savuşturma (Parry) hem de bertarat etme (Deflect) mekaniği eklenmiş. Samuray olan Yasuke silahını kullanarak düşmanlarını savuştururken ninja olan Naoe düşmanların saldırılarını bertaraf ediyor olacakmış. İkisi arasındaki farkı oyun stüdyosu henüz net olarak açıklamasa da bu mekanikleri Naoe’nin vücudunu, Yasuke’nin de silahını kullanarak gerçekleştireceği tahmin ediliyor.
Oyunda dönemin hemen hemen tüm silahları kullanılabiliyor olacak. Katana, kanabō savaş sopası, yari mızrakları, bıçaklı ninja yıldızları, kunai ve kusarigama. Buna ek olarak Yasuke erken dönem savaş tüfeklerinden arkebüz kullanabiliyor olacak. Her silahın hem çevrede hem düşman üstünde yarattığı etki ayırıcı ve belirgin olacak. Örneğin katanayı otlara savurduğunuzda otlar temiz bir şekilde kesilecek, düşmana ok attığınızda okun giriş ve çıkış geometrileri net gözüküyor olacak.
Tabii ki her tür silahın kendi yetenek ağacı olacak. Silahlarınızı topladığınız malzemelerle kendiniz üretebiliyor olacaksınız ve diğer oyunlardan alışık olduğumuz gibi silahların fiziksel özelliklerini değiştirmeden sadece görünüşünü değiştirebileceğiniz transmog sistemini de kullanabiliyor olacaksınız.
Yasuke ve Naoe’nin silah ve yetenek ağaçları farklı olsa da kazandıkları tecrübe puanları (XP) ortak olacak. Yani seviyeleri daima eşit olacak.
Mevsimler
Eski AC oyunlarında mevsimleri yalnızca görev geçişlerinde görebiliyor ve doğrudan oyuna bir etkisine şahit olamıyorduk. Ama bu artık değişiyor. Shadows ile oyuna dört mevsimin tamamı eklenmiş ve her mevsimin de kendine göre dinamikleri entegre edilmiş.
Mevsimlerin geçişi yine ana görevdeki ilerlememize bağlı olacak. Bu sayede oyunun tarihsel bütünlüğünü korumaya çalışmışlar.
Mevsim dinamiklerine geldiğimizde yaz ve bahar mevsimlerinde otlar ve çalılıklar büyüyeceği için bize saklanma avantajı sağlayacak. Sonbahar ve kışta bu bitkiler yok olacağı için saklanma avantajımızı kaybedeceğiz ama bu kadar da değil. Kış mevsiminde sular donacağı için havuzların ve göletlerin içinde saklanamayacağız. Çatılardan sarkan sarkıtlar ise en ufak hareketimizde yere düşebilecek ve çıkardıkları sesle düşmana yerimizi belli edebilecek. Bunun yanında başka avantajlar ve dezavantajlar mevcut olacak. Örneğin yaz ve bahar mevsimlerinde düşmanlar sizi aramak için çalıları silahlarıyla kesip yerinizi açık edebilecek. Ama kış mevsiminde soğuk havadan dolayı ateşe yakın duracakları için sizin rahat bir şekilde etrafta dolanabilmenizi sağlayacak.
Aynı şekilde daha sert hava koşulları da göreceğiz. Yağmur ve kar fırtınası, sert rüzgârlar düşmanın görüş ve duyma kabiliyetini azaltacak.
Açık Dünya
Tüm Japonya oynanabilir durumda olacak. Dönemin politik durumuna göre harita da belirli bölgelere bölünecek. Harita büyüklüğünün yaklaşık Origins oyunundakiyle aynı olacağı söyleniyor.
Her oyunun olmazsa olmazı senkronizasyon noktaları bu oyunda da mevcut olacak. Ancak bu senkronizasyon sırasında diğer oyunlarda olduğu gibi haritanın o bölgesindeki tüm görev-yan görev, tüccar, istihbarat vb. ikonları görünür olmayacak. Bu ikonların belirmesi için yere inip bölgeyi yine yayan gezmeniz gerekecek. Bu sayede oyunu reel hayata daha fazla yaklaştırmaya çalışmışlar. Ancak senkronizasyon noktaları aracılığıyla hızlı seyahat yapabiliyor olacağız.
Yeni Görev ve İpucu Sistemi
Son oyunlardan alıştığımız üzere düşmanlarımız hakkında istihbarat almak için artık ipucu peşinde koşmamıza gerek kalmayacak. Fragmandan da gördüğümüz üzere kendi özel casus ağımızı kurarak casuslarımızı ülkenin dört bir yanına gönderip istihbarat toplayabileceğiz.
Buna bağlı olarak da yeni bir görev sistemi geliştirilmiş. Artık doğrudan “Gidip X kişisine suikast düzenle” demek yerine Ubisoft bizleri daha az yönlendirecek ve bize sadece ipuçları bırakacak. Biz de ipuçlarını kullanarak görev hedefimizi bulmaya çalışacağız. Bu şekilde yapılan görevlerin ödülleri ve kazanımları çok daha büyük olacak.
Yasuke ve Naoe’nin kendilerine özel görev dizileri olacağı gibi ikisini de özgürce kullanabileceğimiz görevler de olacak. Aynı zamanda bir üssümüz olacak ve hem diğer oynanabilir karakterimizle hem de casus ağı üyelerimizle burada buluşup görev paylaşımı yapabileceğiz.
Sonuç…
Uzun bir aradan sonra köklerine dönmeyi amaçlayan, bunu yaparken de son oyunlardaki yeni mekaniklerin beğenilen özelliklerini de beraberinde getiren bir Assassin’s Creed oyunuyla karşılaşacağız gibi duruyor.
Oyunun çıkış tarihi, ertelenmediği sürece 15 Kasım 2024 olarak duyuruldu.